Wednesday 7 November 2012

MARA SASAR 500 JUTAWAN MENJELANG 2020


MARANG 7 Nov. - Majlis Amanah Rakyat (MARA) menyasarkan 500 usahawan Bumiputera mencapai status jutawan menjelang 2020.

Timbalan Ketua Pengarah (Usahawan) MARA Datuk Mohd Rosdi Ismail berkata, setakat ini 157 usahawan jutawan telah dihasilkan agensi itu menerusi pelbagai program yang dilaksana.

Jutawan yang dimaksudkan ini ialah mereka yang memperolehi pendapatan tidak kurang RM2 juta setahun," katanya kepada pemberita selepas Karnival dan Pameran Produk Usahawan Daerah Marang, di sini hari ini.

Mohd Rosdi berkata, untuk tahun ini, Mara setakat September lepas telah mengeluarkan RM475 juta sebagai pinjaman modal kepada 5,375 usahawan di seluruh negara.

Daripada jumlah itu, RM43.8 juta untuk pembiayaan 501 usahawan di Terengganu, katanya.

Beliau berkata, bagi tempoh 1951 sehingga akhir Rancangan Malaysia Kesembilan, Mara membelanjakan RM4 bilion bagi melahirkan 197,000 ussahawan.

Bagaimanapun katanya hanya 60,000 masih aktif. Mohd Rosli berkata, Mara juga memberikan tumpuan serta membantu penjaja kecil dan sehingga akhir bulan lepas agensi itu membantu 6,683 orang, melibatkan pembiayaan RM43 juta.

Penjaja kecil ini diberi bantuan sehingga RM10,000 seorang dan di Terengganu sebanyak 849 orang mendapat manfaat dengan pembiayaan RM4.4 juta, katanya.

Katanya, jika di daerah Marang sahaja ada 91 orang penjaja kecil yang telah kita berikan pembiayaan sejumlah RM125,000.

Mengulas perkara berbeza, Mohd Rosdi berkata, Mara telah melancarkan tiga kompleks Halal Park iaitu di Pengkalan Chepa, Kelantan; Tambun (Perak) dan Kuala Perlis (Perlis).

Mara dijangka memperluaskannya ke Sarawak dalam jangka masa terdekat dalam usaha agensi memperluaskan pemasaran produk halal ke seluruh negara, katanya.

Karnival tiga hari sehingga Khamis itu disertai 40 usahawan dalam pelbagai bidang.

Menurut Mohd Rosdi, kernival itu menjadi platform untuk usahawan peringkat daerah memperluaskan pasaran produk mereka ke peringkat nasional.

Berita ini disunting daripada Berita Harian

No comments:

Post a Comment