Monday 17 May 2010

Piala Thomas: China Rangkul Piala Thomas Buat Kali Kelapan

KUALA LUMPUR,16 Mei (Bernama) -- Juara bertahan China mengekalkan kejuaraan Piala Thomas buat kali keempat berturut-turut sejak 2004 apabila menewaskan Indonesia 3-0 pada perlawanan akhir di Stadium Putra di sini Ahad.

China berjaya merangkul kejuaraan kejohanan berprestij itu sebanyak lapan kali dengan kali pertama pada 1982 dengan mengatasi Indonesia 5-4 di London, England.

China, selaku pilihan utama pada edisi 2010 itu, mencapai mata kemenangan menerusi pemain perseorangan ketiga Chen Jin yang menewaskan Simon Santoso 19-21, 21-17, 21-7 dalam masa 73 minit.

Terdahulu itu, juara Sukan Olimpik Beijing 2008, Lin Dan, mengambil masa sejam untuk meraih mata pembukaan dengan menewaskan juara Olimpik Athens 2004, Taufik Hidayat, 21-7, 21-14.

Perlawanan antara Lin Dan, pemain nombor dua dunia, dan Taufik, yang ditunggu-tunggu oleh peminat menjadi hambar apabila pemain Indonesia itu gagal menandingi kepantasan dan permainan jaring yang cekap oleh lawannya.

"Kami berdua cuba sedaya upaya untuk memenangi perlawanan bagi membuka laluan kepada pemain pasukan," kata Lin Dan.

Dalam pada itu, Taufik berkata beliau cuba untuk membuka rentak perlawanan tetapi lawannya amat mantap.

"Saya tidak tertekan dan cuba untuk mengubah hantaran bulu tangkis tetapi dia sentiasa membalas setiap pukulan...Ini bukan hari saya," katanya.

Kejayaan Lin Dan itu menyuntik semangat kepada beregu utama China, Cai Yun/Fu Haifeng yang mengukuhkan kedudukan dengan mengatasi Markis Kido/Hendra Setiawan 25-23, 16-21, 21-12 dalam masa 59 minit.

Markis berkata mereka hilang daya khususnya pada set penentuan.

Manakala Cai Yun berkata beregu Indonesia itu sukar untuk diberi tentangan kerana masing-masing memiliki taktik permainan yang sama.

"Sebab itu kami perlu menggandakan usaha untuk mengatasi mereka," katanya.

Sementara itu, Simon berkata lawannya Chen Jin, lebih tenang dan beliau melakukan banyak kesilapan.

Pada edisi 2006 di Jakarta, China menewaskan Korea Selatan 3-1 pada perlawanan akhir.

Pada Sabtu, China gagal mempertahankan kejuaraan Piala Uber apabila tewas 3-1 kepada Korea Selatan.

Tuan rumah Piala Thomas dan Uber pada 2012 akan diumumkan oleh Persekutuan Badminton Dunia (BWF) pada awal tahun depan selepas bida dibuka September ini.-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment