Thursday 8 April 2010

Hidupkan Semula Bursa Saham Bumiputera, kata Salleh

SHAH ALAM, 7 April (Bernama) -- Bursa Saham Bumiputera (BSE), yang ditubuhkan pada tahun 1970-an, perlu dihidupkan semula bagi membantu syarikat milik Bumiputera yang mahu disenaraikan serta mengumpul dana, kata Datuk Muhammad Salleh Majid.

Muhammad Salleh, bekas presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia), berkata BSE, yang diurus oleh Majlis Amanah Rakyat (MARA) ketika itu, perlu dihidupkan semula bagi meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam pasaran ekuiti. "Terdapat 10 syarikat yang disenarai di BSE ketika itu. Selepss ditutup, ada yang dipindahkan ke bursa saham lain, ada yang terus lenyap.

"Jika kita lihat peserta tempatan, terutama usahawan Melayu, mereka mempunyai ruang yang terhad untuk mengumpu dana. Mengapa tidak hidupkan semula BSE untuk membantu mereka?" katanya pada syarahan sempena makan tengah hari di sini Rabu.

Beliau bagaimanapun berkata BSE memerlukan set peraturan berbeza dan sistem baharu memandangkan banyak syarikat Bumiputera tidak layak disenarai di Bursa Malaysia kerana kekurangan modal berbayar.

"Saya mencadangkan di BSE, tidak perlu melihat modal berbayar tetapi sebaliknya menimbang penajaan daripada badan berkanun, agensi dan pelaburan serta bank-bank komersil," katanya.

Untuk disenarai di pasaran utama Bursa Malaysia, sesebuah syarika diperlukan mempunyai modal berbayar sekurang-kurangnya RM60 juta, katanya.

Muhammad Salleh berkata BSE juga boleh menimbang untuk membenarkan peratusan tertentu penyeraan bukan Bumiputera.

Beliau juga mencadangkan kerajaan membenarkan dagangan dalam talian di BSE bagi membolehkan rakyat Malaysia di luar negara membeli saham.

No comments:

Post a Comment