Friday 18 January 2013

Pelajar MRSM tingkat penguasaan bahasa Inggeris


Pelajar tingkatan empat MRSM Kuala Krai tersenyum ceria selepas berjaya memperoleh sijil CIEP tajaan dan kendalian ELS Malaysia di Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

SEBANYAK 40 pelajar tingkatan empat Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Kuala Krai, Kelantan berjaya meningkatkan tahap kefasihan bahasa Inggeris mereka selepas mengikuti Certified Intensive English Programme (CIEP) yang ditaja dan dikendalikan oleh Pusat Bahasa ELS (ELS MALaysia) di Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

Pengarah Akademik ELS Malaysia, Yvonne Gruberksa berkata, peningkatan penguasaan bahasa Inggeris pelajar ini melalui program yang diadakan diharap dapat memberi kelebihan kepada mereka untuk bersaing secara kompetitif apabila melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi sama ada di dalam atau di luar negara.

"Semoga akan ada lebih banyak peluang untuk kami bekerja sama dengan komuniti bagi membangunkan kemahiran modal insan agar mereka boleh mengecapi kejayaan pada masa depan," katanya selepas majlis graduasi dan penyerahan sijil CIEP kepada pelajar terbabit.

Sijil CIEP diiktiraf dan diperakui oleh banyak universiti dan kolej di seluruh dunia sebagai syarat kemasukan sama seperti TOEFL dan IELTS.

Pada awal tahun lalu, Universiti Putra Malaysia telah mengiktiraf CIEP sebagai bukti kefasihan berbahasa Inggeris untuk kemasukan ke institusi itu.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Menengah MARA, Mohd. Amin Din menjelaskan, program CIEP telah membuka mata dan minda pelajar tentang kepentingan bahasa Inggeris untuk kelangsungan hidup di dunia global masa kini.

"Melalui program ini, terbukti para pelajar telah menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan dalam kemahiran komunikasi bahasa Inggeris mereka dan juga dari segi keyakinan diri," tambahnya.

Sementara itu, pelajar yang mengikuti program CIEP, Nur Syazwani Roslan, 16, memberitahu, belajar bahasa Inggeris di ELS Malaysia sangat mengujakan kerana cara pengajaran yang menarik dan menyeronokkan.

"Saya tertarik dengan kaedah pengajaran guru dan kemudahan lengkap yang ada di pusat bahasa ini," ujarnya.

No comments:

Post a Comment