Monday 12 March 2012

UniKL, LBS, LSE jalin kerjasama ekonomi

Oleh Norhidayah Che Din

norhidayah@bharian.com.my

UNIVERSITI Kuala Lumpur (UniKL) yakin penyediaan program pengajian perniagaan yang dilaksanakan menerusi kerjasama dengan London Business College (LBS) dan London School of Economics (LSE), menjadi pemangkin kepada kecemerlangan pendidikan serantau.

Pro Canselornya, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata Program pengajian yang dijadual bermula pada sesi pengajian Julai ini, kata yang bermula pada sesi pengajian Julai ini.

Beliau berkata, kerjasama pintar itu bertujuan memperkasakan bidang ekonomi di universiti terbabit menerusi perkongsian kepakaran dengan penyedia program pengajian berprestij.

Inisiatif itu katanya, mencerminkan UniKL yang dimiliki Majlis Amanah Rakyat (MARA) terus mengorak langkah menyediakan program pengajian berkualiti bagi memenuhi keperluan pasaran tempatan dan antarabangsa.

Sebagai permulaan, Idris berkata, UniKL memperkenalkan beberapa kursus jangka pendek seperti kepimpinan, pengurusan kewangan dan perbankan selama dua minggu.

“Program terbuka kepada golongan profesional dalam sektor perkhidmatan swasta mahupun kerajaan untuk mendapatkan bimbingan.

“Pelajar yang mengikuti kursus ini akan mendapat latihan tenaga pengajar dari LBS dan LSE selain diajar mengikut kurikulum disediakan mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Sambutan Ulangtahun ke-10 UniKL, di UniKL-British Malaysian Institute (UniKL BMI), di Gombak, Selangor, baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi UniKL, Datuk Dr Adham Baba dan Dekan Fakulti Perniagaan UniKL, Profesor Madya Dr Sulaiman Sajilan.

Pada masa sama, Idris yang juga Pengerusi MARA berkata, pihaknya sedang mengadakan perbincangan dengan LBS bagi mewujudkan satu lagi program iaitu Global Master Business Administration (GMBA) yang dijangka akan mula dilaksanakan mulai tahun depan.

Katanya, hasil perbincangan itu pihaknya bercadang menyediakan tiga kursus berkaitan di peringkat sarjana iaitu perakaunan, perbankan Islam dan pengurusan kewangan.

No comments:

Post a Comment