Monday 8 August 2011

GiatMARA bina dan baiki rumah penduduk miskin RM72.9 juta

2011/08/06

RAUB: Sebanyak RM72.9 juta diperuntukkan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerusi Giat Mara bagi membina dan membaik pulih rumah penduduk miskin di seluruh negara untuk tahun ini.

Pengerusi Giat Mara, Datuk Shahiruddin Ab Moin, berkata peruntukan itu membabitkan pembinaan 287 buah rumah baru dan kira-kira 5,000 buah rumah untuk dibaik pulih.

"Saya mengarahkan kakitangan Giat Mara di seluruh negara supaya meninjau kaedaan rumah yang telah disenaraikan kementerian sebelum kerja kerja membaik pulih dilaksanakan.

"Peruntukan bagi membina rumah baru ialah RM30,000 bagi Semenanjung dan RM33,000 di Sabah dan Sarawak, manakala kos membaik pulih rumah penduduk daif dan usang ialah RM11,000 sebuah," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau berkata, selain menggunakan tenaga pelatih Giat Mara, kerja-kerja berkenaan juga akan diberikan kepada koperasi bekas pelatih Giat Mara dan kontraktor kelas F.

"Kerja-kerja tersebut juga kita serahkan kepada pihak terbabit kerana pelatih Giat Mara tidak mampu menyiapkan secara serentak di seluruh negara.

"Selain memberikan latihan praktikal kepada pelatih Giat Mara, ia turut memberi rezeki kepada kontraktor dan koperasi terbabit," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment