Wednesday 10 April 2013

Lepasan Sekolah Digesa Rebut Peluang Ambil Kursus Kemahiran MARA

BESUT, 9 April (Bernama) -- Lepasan sekolah digesa merebut peluang mengikuti kursus di Institut Kemahiran MARA (IKM) dan Pusat GiatMara yang menawarkan pelbagai kursus kemahiran yang sesuai dengan keperluan pasaran kerja negara.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA) Datuk Seri Idris Jusoh berkata terdapat banyak peluang kerja yang memerlukan kemahiran teknikal, elektrik, mekanikal, pembuatan logam, grafik, animasi dan bidang pemakanan.

Lepasan sekolah yang kurang cemerlang dalam akademik tidak perlu kecewa kerana mereka boleh mengikuti kursus kemahiran yang ditawarkan IKM dan GiatMara, katanya ketika melancarkan Karnival Pengajian Tinggi dan Penyampaian Sumbangan Bantuan Pelajar oleh Yayasan Pelajaran MARA di Jerteh di sini Selasa.

"Dalam manifesto Barisan Nasional (BN) baru-baru ini...perdana menteri telah berjanji sebanyak 3.3 juta peluang pekerjaan akan diwujudkan dalam mengatasi masalah pengangguran di kalangan remaja," katanya.

Katanya kursus yang ditawar Giatmara di peringkat sijil untuk bidang kemahiran seperti dalam bidang perhotelan, makanan, jahitan dan sulaman boleh menghasilkan pendapatan yang baik.

Pada majlis itu, seramai 200 pelajar sekolah menengah di Besut menerima bantuan pembelajaran berupa buku dan alat tulis daripada Yayasan Pelajaran MARA. -- BERNAMA

No comments:

Post a Comment