Saturday 1 December 2012

Jumlah kadar biasiswa luar negara dikaji - Khaled Nordin


KUALA LUMPUR, KHAMIS, 29 November, 2012: Kerajaan sedang mengkaji untuk menaikkan kadar biasiswa dan pinjaman kepada pelajar Malaysia di luar negara berikutan peningkatan kos sara hidup ketika ini.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, ini terutama melibatkan penuntut doktor falsafah (Ph.D) di Australia dan beberapa negara Scandinavia seperti Denmark.

''Perjumpaan saya dengan pemimpin Kelab UMNO Luar Negara hari ini turut menyentuh perkara itu dan untuk yang menuntut di Australia, memang kajian sedang dilakukan.

''Namun kajian ini akan dilakukan secara menyeluruh. Oleh itu perbincangan dengan agensi terlibat seperti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Majlis Amanah Rakyat (MARA) sedang dilakukan.

''Ini kerana kenaikan yang diberi oleh kementerian harus diikuti JPA dan Mara. Mereka ada cadangkan jumlahnya tapi biarlah kita kaji berapa banyak yang sesuai,'' katanya pada sidang akhbar selepas bertemu pemimpin Kelab UMNO Luar Negara di PWTC di sini hari ini. -UTUSAN

No comments:

Post a Comment