Thursday 7 July 2011

UniKL lancar pusat perubatan

IPOH 5 Julai - Universiti Kuala Lumpur (UniKL) melakar sejarah terbaharu apabila melancarkan pusat perubatan pertama di Jalan Labrooy di sini, baru-baru ini.

Dikenali sebagai Pusat Perubatan UniKL-RCMP (URMC), ia bukan sahaja memberi manfaat kepada para pelajar kolej berkenaan, tetapi masyarakat setempat turut mendapatkan rawatan perubatan berkualiti dengan harga berpatutan.

Pusat perubatan yang dibuka di tiga blok bangunan rumah kedai itu menawarkan perkhidmatan pakar seperti pediatrik, pembedahan am, pakar sakit puan, kemalangan dan kecemasan, radiologi dan x-ray.

Majlis perasmian URMC itu disempurnakan oleh Ketua Pengarah Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Ibrahim Ahmad.

Hadir sama, Pengerusi UniKL, Datuk Dr. Adham Baba dan Presiden UniKL, Prof. Datuk Dr. Abdul Hakim Juri.

Ibrahim berkata, Mara menerusi UniKL, meneroka bidang perubatan kerana mahu mempraktikkan segala ilmu pengetahuan yang dimiliki bagi manfaat yang lebih meluas kepada orang ramai dan generasi akan datang.

"Kita mempunyai pakar farmasi dan doktor. Buat masa ini, ia dibuka di Ipoh terlebih dahulu dan kita akan melihat perkembangannya sebelum cadangan untuk memperluaskannya ke tempat lain dipertimbangkan.

"Penubuhan hospital ini juga mampu menjana pendapatan melalui perkhidmatan farmasi dan perujian teknologi makmal, sekali gus membuka peluang kepada pengwujudan lebih banyak golongan usahawan dalam bidang perubatan," katanya.

Ibrahim menambah, penubuhan hospital tersebut antara lain selari dengan hasrat Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang mahu perkhidmatan perubatan dikenakan pada harga berpatutan kepada orang ramai.

Menurut beliau, khidmat doktor pakar URMC diperoleh daripada tenaga pengajar Kolej Perubatan Diraja Perak, UniKL (UniKL-RCMP) yang sangat berpengalaman serta pernah berkhidmat dengan beberapa klinik dan hospital sebelum ini.

Tambah beliau, URMC yang beroperasi pada setiap hari kini memiliki seramai 27 tenaga kerja yang berkhidmat mengikut syif.

No comments:

Post a Comment