Thursday 30 September 2010

Usahawan perlu bijak dapatkan bantuan, bimbingan

RASAH 28 Sept. - Usahawan di negeri ini perlu bijak mendapatkan bantuan dan bimbingan bagi memajukan perniagaan mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Yunus Rahmat berkata, badan seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga Nasional (Tekun) merupakan antara organisasi yang mampu membantu golongan tersebut.

"Mereka (usahawan) seharusnya bijak untuk meningkatkan taraf perniagaan mereka dengan mendapatkan khidmat dalam pelbagai aspek termasuk khidmat nasihat, bantuan modal dan sebagainya.

"Ia merupakan salah satu usaha mereka memacu kejayaan, sekali gus mencipta nama dalam dunia perniagaan bukan sahaja di peringkat tempatan, malah di persada antarabangsa," katanya.

Yunus berkata demikian selepas membuat lawatan kerja ke syarikat pengeluar tudung tempatan, Pearl Haya di sini, baru-baru ini.

Turut hadir, Pengarah MARA Negeri, Abdullah Muhammad.

Menurutnya, kejayaan perusahaan yang dijalankan syarikat seperti Pearl Haya perlu dijadikan contoh kepada usahawan tempatan yang lain.

"Ini kerana mereka bukan sahaja berupaya memasarkan produk mereka ke seluruh negara, malah ke Brunei, Singapura, Thailand, Indonesia serta Britain.

"Saya yakin dengan minat, ketekunan serta menggunakan saluran yang tepat, usahawan mampu untuk berjaya dan berkembang dalam apa jua bidang yang diceburi," katanya.

Dalam pada itu, menurut pemilik Pearl Haya, Suriyati Daman, 35, perniagaan tersebut bermula secara kecil-kecilan yang pada asalnya dijalankan di rumah.

"Bagaimanapun, hasil permintaan tinggi, perniagaan ini berjaya dikembangkan. Untuk itu, usahawan perlu bijak untuk mempelbagaikan produk mereka.

"Keistimewaan kain tudung ini adalah reka bentuk serta kombinasi fabrik yang merupakan jenama pertama yang menggunakan fabrik termasuk denim dan kodroi," katanya.

No comments:

Post a Comment