Monday 27 September 2010

Permohonan kemasukan ke MRSM dibuka Isnin

Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) membuka permohonan bagi kemasukan pelajar tingkatan empat sesi 2011 bermula Isnin ini.

Timbalan Pengarah (Pendidikan) Mara, Ibrahim Ahmad berkata, 3,232 tempat untuk lulusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dibuka untuk kemasukan tahun depan di 43 buah MRSM di seluruh negara.

"Mulai 27 September ini, pemohon boleh mendapatkan kata laluan bagi mengakses aplikasi permohonan secara online dengan percuma di semua pejabat Mara negeri atau daerah.

"Pemohon hendaklah membawa salinan kad pengenalan, salinan keputusan peperiksaan percubaan PMR 2010 untuk mendapatkan kata laluan itu," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurut Ibrahim, pemohon mestilah mengisi kesemua maklumat yang diperlukan dalam borang permohonan serta menghantarnya juga menerusi online.

"Tarikh akhir pada 21 Oktober manakala tarikh akhir penghantaran cetakan borang dan dokumen yang berkaitan yang diperlukan bagi kemasukan ke MRSM selewat-lewatnya pada 26 Oktober," katanya.

Bagaimanapun, tawaran kemasukan ke MRSM itu tidak dibuka kepada pelajar yang menuntut di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Sekolah Berasrama Penuh Intergrasi (SBPI).

Untuk maklumat lanjut mengenai syarat kemasukan, pemohon boleh melayari laman web Mara di alamat http://www.mara.gov.my.

Sementara itu, beliau mengingatkan pelajar supaya membuat permohonan lebih awal dan tidak menunggu sehingga tarikh tutup dikhuatiri akan sesak dan menghadapi kesukaran mengakses borang permohonan.

No comments:

Post a Comment