Monday 27 September 2010

Elakkan bazar MARA jadi gajah putih

IPOH 26 Sept. - Peniaga di bandar raya ini meminta Majlis Amanah Rakyat (MARA) supaya segera membuka ruang niaga di Jalan Lahat di sini yang telah siap sejak beberapa bulan lalu.

Selain bagi membolehkan peniaga beroperasi di situ, pembukaan ruang niaga tersebut penting bagi mengelakkan ia digelar projek gajah putih.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati bangunan tersebut yang mempunyai 20 ruang niaga amat berpotensi mendapat sambutan orang ramai.

Bangunan setingkat yang dikenali sebagai D' MARA Bazar Medan Jaya itu sebelum ini menjadi lokasi peniaga bumiputera.

Seorang belia, Siti Balqis Abdul Wahab, 22, berkata, MARA sepatutnya tidak membiarkan bangunan tersebut kosong kerana bimbang boleh menjadi sarang penagih dan kegiatan tidak bermoral lain.

Katanya, bangunan itu sepatutnya sudah dibuka kerana ia telah lama disiapkan sedangkan pembukaan bangunan ini akan membantu peniaga kecil bumiputera.

"Kekurangan ruang niaga di bandar raya ini boleh dimanfaatkan oleh peniaga yang masih tidak memiliki premis perniagaan," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Siti Balqis berkata, dia difahamkan bangunan tersebut akan dijadikan pusat perniagaan makanan.

Menurut beliau, peluang itu sepatutnya diberikan kepada peniaga kecil bagi membolehkan mereka dapat meningkatkan pendapatan dan taraf hidup mereka.

Seorang peniaga, Hamidi Hamzah, 40, berkata, MARA perlu memberi peluang kepada peniaga kecil untuk berniaga di situ bagi membantu meningkatkan taraf hidup mereka.

"Kekurangan ruang perniagaan yang ketara di sini menjadikan peniaga kecil sukar untuk menyewa di bangunan komersial kerana kadar sewa yang tinggi," katanya.

Kata beliau, kemudahan yang ada itu sepatutnya diberikan kepada peniaga untuk menjalankan perniagaan.
Ujar Hamidi, pihaknya bimbang kerana kelewatan membuka ruang niaga tersebut akan menimbulkan kesulitan kepada peniaga yang memerlukan tempat niaga yang lebih selesa.

Sementara itu, Setiausaha Eksekutif Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Cawangan Perak, Abdul Razak Ali ketika dihubungi di sini berkata, pihaknya berharap MARA segera memberi peluang kepada peniaga kecil untuk beroperasi di situ.

Menurutnya, usaha tersebut akan membolehkan peniaga kecil dibantu dalam memastikan taraf hidup mereka ditingkatkan.

"Saya difahamkan MARA sedang membuat pemilihan setelah menerima permohonan daripada peniaga yang berminat," ujarnya.

No comments:

Post a Comment