Tuesday 5 October 2010

Kolej Poly-Tech MARA mahu bekalkan lebih ramai tenaga pakar

KUALA LUMPUR 4 Okt. - Kolej Poly-Tech MARA (KPTM) akan berbincang dengan pelbagai pihak untuk merangka program yang mampu meningkatkan pengeluaran tenaga pakar di samping menjamin peluang pekerjaan kepada penuntutnya.

Pengerusi KPTM, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, selain membekalkan lebih ramai tenaga pakar kepada negara, langkah itu juga diyakini mampu menarik minat lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk memasuki kolej itu.

Katanya, melalui cara itu juga KPTM dapat memberi peluang kepada remaja untuk mendapatkan pendidikan berkualiti selain mencetuskan semangat untuk bersaing dalam mendapatkan pendidikan terbaik di kalangan mereka.

"Kita akan menjalankan kerjasama dengan penuntut-penuntut di luar negara serta golongan usahawan yang mana mereka akan merangka program dan memberikan motivasi kepada penuntut KPTM untuk mencapai kecemerlangan," katanya.

Beliau ditemui semasa menghadiri majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri KPTM di sini hari ini.

Turut hadir Rektor KPTM, Datuk Yusoff Harun; Ahli-ahli Lembaga Pengarah, Datuk Dr. Badruddin Nordin dan Datuk Dr. Sharifuddin Zainuddin serta Exco Puteri UMNO, Zauyah Zainuddin.

Pada majlis itu, Sohaimi turut menyampaikan sumbangan kepada 40 orang penuntut KPTM yang terpilih.

Sohaimi menjelaskan, dengan adanya kerjasama itu, ia diharap dapat mencetuskan minat dan menggalakkan penuntut KPTM menceburi bidang keusahawanan.

"Kita mahu penuntut merebut peluang untuk menceburi bidang perniagaan sebaik sahaja menamatkan pengajian masing-masing dan tidak hanya mencari pekerjaan yang berkaitan dengan kursus diambil," jelasnya.

No comments:

Post a Comment