Monday 18 October 2010

Kerajaan tumpu pendidikan lahirkan generasi cemerlang - Hasan Malek

PUTRAJAYA 17 Okt. - Kerajaan akan terus menjadikan bidang pendidikan sebagai agenda utama dalam melahirkan lebih ramai generasi muda berpendidikan tinggi selaras dengan matlamat mencapai status negara maju menjelang 2020.

Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek berkata, negara amat memerlukan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi dalam pelbagai industri untuk bersaing dengan negara maju lain.

''Kemajuan dan kemakmuran negara amat penting agar kesejahteraan generasi kita yang akan datang terjamin, justeru bidang pendidikan merupakan perkara penting yang terus diberi perhatian oleh kerajaan.

''Pembangunan modal insan yang holistik memerlukan kerjasama yang erat daripada semua pihak dan kerajaan mahu membangunkan dan menghasilkan modal insan yang berilmu pengetahuan, berinovatif dan berkemahiran tinggi untuk menjadikan negara berdaya saing pada era globalisasi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada perasmian Majlis Konvokesyen Kumpulan Pendidikan Legenda untuk penuntut ijazah sarjana muda dan diploma Kolej Legenda, Institut Teknologi Permata, Kolej Universiti Linton, Institut Sains Perubatan Mantin dan Institut Jati, di sini hari ini.

Hadir sama Presiden dan Pengasas Kumpulan Pendidikan Legenda, Datuk Ooi Chong Seong.

Hasan menambah, kerajaan sentiasa menggalakkan usaha serta langkah-langkah yang diambil oleh mana-mana pihak yang dapat membantu membangunkan dan menghasilkan modal insan berilmu pengetahuan dan berkemahiran dalam bidang-bidang kritikal.

''Bagi pelajar luar bandar yang datang daripada keluarga berpendapatan rendah, mereka masih boleh meneruskan pengajian menerusi pinjaman agensi kementerian saya iaitu Majlis Amanah Rakyat (MARA), kerana kerajaan mahu mereka keluar dari kepompong kemiskinan dan mengubah kehidupan," katanya.

Sementara itu, penerima Anugerah Pelajar Terbaik, Rafidah Hamzah, 22, yang memperoleh Diploma Pembinaan (Jurukur Bahan) berkata, beliau mengamalkan sikap menyemak semula pelajaran pada waktu malam untuk menajamkan lagi ingatannya.

''Apabila tiba waktu peperiksaan saya tidak akan menghadapi banyak masalah dan jika tidak faham saya terus berjumpa dengan pensyarah untuk berbincang," katanya yang kini bekerja dengan sebuah syarikat perunding di Ipoh, Perak.

Rafidah yang berhasrat melanjutkan pengajian di peringkat ijazah memberitahu, beliau tidak suka belajar pada saat-saat akhir kerana ia boleh menjejaskan keputusan peperiksaannya.

Seorang lagi penerima Anugerah Pelajar Terbaik, M.Rajeswary, 21, dari Institut Jati, berkata, untuk memastikan dirinya sentiasa menjadikan pelajaran sebagai keutamaan beliau kurang berkawan semasa di kolej.

''Jika banyak kawan saya bimbang tidak dapat tumpukan pada pelajaran jadi saya lebih senang bersendiri dan menjadikan pensyarah sebagai tempat rujukan," kata lulusan Diploma Perakaunan ini.

Rajeswary juga gemar bangun seawal pukul 3 pagi untuk mengulang kaji pelajaran kerana pada waktu itu suasana lebih tenang dan mudah untuknya mentelaah buku.

No comments:

Post a Comment