Friday 8 October 2010

Sebuah lagi IKM dibina di Sipitang dalam RMK-10

Sebuah lagi Institut Kemahiran Mara (IKM) dirancang dibina di negeri ini dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Ahli Majlis MARA, Datuk Dr. Yusof Yacob berkata, perkara itu telah dibincangkan di peringkat MARA dan akan dimulakan pembinaan tahun depan.

"Sekarang kita ada satu sahaja pusat latihan IKM di negeri ini dan kita ada rancangan untuk menambah.

"Saya cadangkan untuk dibuka di Sipitang dan kita sedang mengenalpasti tapak yang sesuai," katanya pada sidang akhbar selepas majlis Konvokesyen kali keenam IKM Kota Kinabalu.

Turut hadir, Pengarah IKM Kota Kinabalu, Kamaruzdzaman Md. Ali dan Pengarah MRSM Kota Kinabalu, Ibrahim Othman.

Seramai 172 pelajar sesi Julai-Disember 2009 dan Januari-Jun 2010 menerima sijil masing-masing pada majlis berkenaan.

Menurutnya, berdasarkan perancangan, pusat berkenaan akan menawarkan dua kursus pada peringkat awal iaitu sijil elektrik dan teknologi maklumat.

"Kita akan beri keutamaan kepada kursus yang mendapat permintaan tinggi seperti elektrik. Saya minta IKM buat kaji selidik mana-mana kursus dapat pasaran untuk diberi keutamaan," katanya.

Dalam pada itu, katanya, persepsi masyarakat yang menganggap IKM sebagai institusi kelas ketiga yang mengambil pelajar gagal telah berlalu.

Katanya, kini ramai pelajar mengikuti latihan kemahiran di institusi berkenaan mempunyai pencapaian cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia.

"Dulu persepsi ini kerja kotor tidak ada hawa dingin, tetapi hari ini pandangan masyarakat sudah berubah apabila ibu bapa lebih cenderung memilih bukan lagi kerja pejabat," katanya.

Tambahnya, pelajar yang mengikuti pengajian di IKM juga berpeluang melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi termasuk ke universiti dalam dan luar negara.

No comments:

Post a Comment