Wednesday 9 June 2010

UniKL RCMP lancar misi perubatan

IPOH 8 Jun - Kolej Perubatan Diraja Perak Universiti Kuala Lumpur (UniKL RCMP) baru-baru ini melancarkan Misi Perubatan Bergerak Luar Bandar dalam usahanya untuk membantu meningkatkan tahap kesihatan penduduk pedalaman di negeri ini.

Pelancaran misi tersebut dibuat sempena lawatan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal ke UniKL RCMP baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Seri Idris Jusoh dan Pengerusi UniKL, Datuk Dr. Adham Baba.

Pengerusi Lembaga Pengarah UniKL RCMP, Datuk Dr. Zamani Mohd. Noor berkata, misi pertama perubatan bergerak itu bermula pada 12 Jun ini di Kampung Tonggang, Tanjung Rambutan dan Ulu Kinta.

Katanya, misi tersebut disertai seramai 12 kakitangan UniKL RCMP dan fokus mereka ialah masyarakat Orang Asli yang tinggal di kawasan pedalaman.

''Antara perkhidmatan yang akan diberikan adalah pemeriksaan kesihatan, khatan dan pemeriksaan Pap Smear untuk mengesan kanser secara percuma," katanya pada majlis pelancaran Misi Perubatan Bergerak Luar Bandar di sini, baru-baru ini.

Sementara itu, pada majlis sama, UniKL RCMP turut memeterai perjanjian persefahaman dengan rakan strategiknya dari India, Vinayaka Mission University (VMU).

Perjanjian tersebut ditandatangani Zamani dan Pro-Canselor VMU, Datuk Dr. S. Sharavanan.

Melalui perjanjian tersebut, pelajar UniKL RCMP hanya perlu mengikut pengajian selama 26 bulan di kampus terbabit dan menghabiskan tempoh pengajian selama dua tahun setengah di VMU.

Langkah itu katanya, membantu menjimatkan kos pengajian kerana tidak perlu mengikuti pengajian sepenuhnya di VMU untuk mendapatkan ijazah sarjana muda.

No comments:

Post a Comment