Friday 18 June 2010

Institut Antarabangsa Latihan Keguruan MARA Ditubuh

KUALA LUMPUR, 17 Jun -- Kerajaan telah meluluskan penubuhan Institut Antarabangsa Latihan Keguruan MARA bagi meningkatkan tahap profesionalisme di kalangan warga pendidik di Institusi Pendidikan MARA (IPMa).

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata institusi yang telah mendapat kelulusan pada 2008, kini sedang dalam pembinaan di Jawi, Pulau Pinang.

Katanya, institut itu dijangka memulakan sesi pertamanya tahun hadapan, dengan pengambilan pertama seramai 200 pelajar.

"Ini adalah satu landasan yang akan membolehkan kita meningkatkan dan menyampaikan ilmu kepada tenaga guru, kerana kita sedar sekiranya tenaga guru ini dapat kita tingkatkan, kita yakin ini akan dapat lagi meningkatkan kejayaan pelajar di peringkat bawah," katanya kepada pemberita pada majlis sambutan Hari Pendidik MARA 2010 di Dewan Perdana Felda di sini.

Beliau berkata pihak MARA sedang menyusun kurikulum dan beberapa modul yang khusus dan sesuai untuk warga pendidik.

Menurut Mohd Shafie MARA juga akan menyemak semula kurikulum di institusi pendidikan di bawah agensi itu, selaras dengan matlamat Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) untuk membangunkan modal insan di negara ini.

Katanya kerajaan juga telah mengenal pasti beberapa bidang seperti bidang pengilangan minyak, pertanian, pelancongan dan sebagainya yang perlu dimajukan.

Dalam pada itu, Mohd Shafie berkata MARA juga disarankan agar mewujudkan lebih banyak program yang membolehkan masyarakat mempelajari ilmu kemahiran.

Katanya kemahiran yang diperolehi dari program-program tersebut akan dapat membantu penjawat awam untuk memperolehi pendapatan sampingan.

"Kalau kita lihat penjawat awam pada hari ini ada lebih kurang 1.2 juta orang dan lebih 50 peratus adalah berpendapatan bawah RM1,500 memungkinkan mereka berada dalam garisan kemiskinan," katanya.

Sementara itu, beliau berkata MARA bermula pada tahun ini, akan lebih menumpukan penajaan bagi pelajar yang melanjutkan pelajaran di universiti-universiti dalam negara berbanding luar negara.

Katanya kos yang semakin meningkat menyebabkan MARA lebih memilih untuk menaja pelajar yang hanya melanjutkan pelajaran ke universiti yang terkemuka sahaja di luar negara.-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment