Thursday 24 June 2010

Komita Cadang Kerajaan Wujud Kementerian PKS

MELAKA, 23 Jun -- Konsortium Usahawan Makanan dan Industri Asas Tani Sdn Bhd (Komita) mencadangkan kerajaan supaya mewujudkan Kementerian Perusahaan Kecil dan Sederhana (KPKS) bagi memastikan usahawan PKS mendapat pembelaan sewajarnya.

Timbalan Pengerusi Komita Halim Samsuddin berkata kewujudan kementerian itu membolehkan agensi kerajaan yang bertanggung jawab terhadap pembangunan usahawan berada di bawah satu bumbung sekaligus memudahkan urusan usahawan PKS.

"Agensi kerajaan berkaitan dengan pembangunan usahawan yang kini diletakkan di bawah beberapa kementerian selepas Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) dibubarkan, menyukarkan usahawan PKS berurusan," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Halim berkata Komita dengan keanggotaan lebih 50 syarikat PKS, amat berharap agensi kerajaan seperti Institut Keusahawanan Negara (Insken), Bank SME, Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga Nasional (Tekun) diletakkan di bawah satu kementerian.

Beliau berkata usahawan PKS yang berpendapatan kasar sehingga RM25 juta setahun, masih memerlukan bantuan termasuk modal daripada kerajaan.

"Peranan sebenar yang dimainkan oleh sektor PKS dalam pertumbuhan sektor perkilangan dan keseluruhan pembangunan ekonomi negara adalah besar dan penting," katanya.

Beliau berkata perkembangan PKS mendorong kepada kewujudan banyak peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Katanya peranan PKS akan menjadi lebih penting dalam Rancangan Malaysia Ke-sepuluh (RMK10) yang menetapkan bahawa sektor swasta akan memacu ekonomi negara.-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment