Monday 5 July 2010

Perkasa bantah MARA kurangkan biasiswa

KUALA LUMPUR 29 Jun - Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali membantah keputusan Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang mahu mengurangkan tajaan biasiswa untuk pelajar peringkat ijazah pertama.

Ibrahim berkata, beliau berasa kesal dengan keputusan berkenaan kerana 'nasib' biasiswa MARA itu sama seperti apa yang dialami oleh biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang mula dipertikaikan oleh sesetengah pihak.

"Biasiswa JPA sudah dibahagi dengan kaum lain di negara ini dan ia menyebabkan kuota bumiputera hanya tinggal 56 peratus.

"Namun kuota Melayu sebenarnya hanyalah 40 peratus daripada jumlah itu kerana 16 peratus lagi ialah untuk bumiputera lain di negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas keputusan MARA untuk mengurangkan biasiswa bagi pelajar di peringkat ijazah.

Ketua Pengarah Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Ibrahim Muhamad berkata, pihaknya akan mengurangkan tajaan untuk peringkat ijazah pertama dan akan menambah jumlah tajaan bagi peringkat sarjana bermula tahun depan.

Jelasnya, MARA akan mengutamakan tajaan pengajian ke luar negara bagi peringkat sarjana terutama bagi kursus kritikal.

Dalam pada itu, Ibrahim berkata, walau apa pun keputusannya, kerajaan sepatutnya menjamin hak keistimewaan orang Melayu seperti yang termaktub di dalam Artikel 153, Perlembagaan Persekutuan.

"Kita dinasihat jangan melulu, kena bersabar demi globalisasi, tetapi ia tidak akan menjamin hak istimewa Melayu kerana kaum lain di negara ini masih tidak mengundi Barisan Nasional (BN)," katanya.

Tambah beliau, tindakan menyekat hak istimewa Melayu itu tidak akan memberi jaminan bahawa BN akan memenangi semula sokongan daripada kaum lain.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, BN perlu 'sediakan payung sebelum hujan' supaya mengambil tindakan sepatutnya bagi mempertahankan hak keistimewaan Melayu dan pada masa yang sama mengekalkan sokongan terhadap parti tersebut.

No comments:

Post a Comment