Tuesday 20 July 2010

Usahawan MARA Diseru Terlibat Dengan Pusat Perniagaan Komersial

KUALA LUMPUR, 19 Julai -- Majlis Amanah Rakyat (MARA) menyeru usahawan yang telah lama menjalankan perniagaan di bawah naungannya supaya memberanikan diri terlibat dengan pusat perniagaan komersial.

Ketua Pengarahnya Datuk Ibrahim Muhamad berkata bagi menjayakan hasrat itu, MARA kini mengubah dasar premis perniagaannya kepada dua kategori iaitu komersial dan inkubator.

Beliau berkata premis berkonsep komersial adalah berasaskan sebuah pusat perniagaan yang berfungsi sebagai tumpuan masyarakat dengan kadar sewa mengikut harga pasaran, manakala bagi kategori inkubator, ia merupakan bantuan subsidi premis kepada usahawan muda.

"Kepada usahawan yang telah lama mendapat bantuan MARA dan telah berjaya merekodkan volum jualan yang memberangsangkan, saya yakin anda semua sudah mampu untuk berdiri sendiri dan kita buka peluang kepada usahawan baru pula," katanya dalam ucapan perasmian Kompleks Gurney di sini Isnin.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Ketua Pengarah Bahagian Usahawan MARA Abdul Rahim Abdul Ghani.

Ibrahim berkata sehubungan itu, Bahagian Pembangunan Infrastruktur MARA telah mengenal pasti beberapa kompleks dan arked yang bakal diklasifikasikan sebagai premis komersial.

"Premis-premis tersebut adalah Plaza Langkawi, Anggerik Mall di Shah Alam, Kompleks Centrum Setiawangsa, Kompleks Simpang Renggam dan Plaza Larkin di Johor serta yang terbaru, Kompleks Gurney," katanya.

Katanya MARA telah melantik syarikat swasta sebagai penyewa utama untuk melakukan aktiviti promosi seperti penganjuran ekspo dan karnival serta pengiklanan.

"Contohnya di Kompleks Gurney ini, syarikat Citra Wijaya Sdn Bhd iaitu salah satu syarikat di bawah Koperasi Niaga Glokal, telah dipertanggungjawabkan untuk mengurus tadbir kompleks ini dan aktivitinya," katanya.

Beliau juga menyarankan agar usahawan berkenaan membeli premis perniagaan sendiri kerana pelaburan dalam sektor hartanah komersial merupakan langkah yang bijak.-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment