Thursday 15 July 2010

Pengkisahan Tun Razak Oleh Rakan Karib 28 Julai

KUALA LUMPUR, 14 Julai -- Personaliti bekas Perdana Menteri Allahyarham Tun Abdul Razak akan diceritakan kepada umum oleh rakan-rakan karib dan mereka yang pernah bekerja dengan beliau dalam "Tun Abdul Razak, Bapa Pembangunan-Suatu Pengkisahan" di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 28 Julai ini.

Mereka terdiri daripada bekas setiausaha sulit Allahyarham, Tuanku Datuk Zakaria Ahmad, Tan Sri Adam Kadir, Tan Sri G.K Rama Iyer dan Tan Sri Sanusi Junid serta bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan ahli sejarah Prof Emeritus Khoo Khay Kim.

Ketua Pengarah Jabatan Arkib Negara Datuk Sidek Jamil berkata program itu adalah untuk mengingatkan generasi muda tentang kepentingan perpaduan serta asal sejarah kerjasama demi kesejahteraan negara sejajar dengan gagasan 1Malaysia.

"Program yang diilhamkan oleh rakan-rakan Tun Razak itu bagi mengenang dan mengambil ikhtibar daripada perjuangan Tun sebagai Bapa Pembangunan," katanya pada sidang media selepas pra-pelancaran program itu di Memorial Tun Abdul Razak di sini.

"Sumbangan Tun Razak tidak ternilai dalam pembangunan dan perpaduan Malaysia selepas Dasar Ekonomi Baru (DEB) malah beliau mewujudkan Felda, Lembaga Pemulihan dan Penyatuan Tanah Negara (Felcra), Malaysia Airlines (MAS), Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Institut Teknologi MARA (sekarang dikenali Universiti Teknologi MARA-UiTM)," katanya.-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment