Monday 26 July 2010

500 Usahawan Luar Bandar Jayakan Karnival Usahawan Desa Di Bukit Jalil


PUTRAJAYA, 21 Julai -- Seramai 500 usahawan luar bandar dari seluruh negara akan 'berkampung' di Stadium Nasional Bukit Jalil Kuala Lumpur selama empat hari mulai Khamis sempena Karnival Usahawan Desa yang terbesar yang pernah dianjurkan oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Ketua Setiausaha Kementerian Datuk Jabar Che Nai berkata selain memberi peluang kepada usahawan tersebut memperkenal dan menjual produk mereka, karnival itu juga dapat dijadikan landasan bagi membolehkan mereka memasuki pasaran yang lebih besar kerana ia juga akan disertai oleh pihak-pihak pasaraya besar.

Katanya beliau melihat masalah yang selalu membelenggu usahawan-usahawan desa ketika ini adalah mereka tidak mempunyai rangkaian pasaran kerana tinggal di kawasan luar bandar, dan ini membuatkan mereka tidak berpeluang untuk memperkenalkan produk-produk mereka dengan lebih agresif.

"Jadi dengan adanya karnival ini ia akan membuka ruang untuk 'business matching' dengan pasaraya-pasaraya besar dan dengan kumpulan yang mempunyai hubungan di luar negara bagi membolehkan mereka memasuki pasaran antarabangsa," katanya kepada Bernama di sini.

Beliau berkata pelbagai simposium juga akan diadakan di karnival itu nanti, di mana usahawan-usahawan desa akan dapat bertukar-tukar fikiran dan berkongsi pengalaman dengan usahawan-usahawan lain termasuk dari segi kaedah pengeluaran dan kaedah meningkatkan kualiti barangan.

Beliau berkata pihak perbankan turut dilibatkan dalam karnival itu, untuk memberi penerangan kepada usahawan yang berminat mendapatkan pinjaman bagi memulakan atau membesarkan perniagaan mereka.

Katanya usahawan juga berpeluang menjadi rakan kongsi strategik dengan agensi awam yang terlibat dalam penyelidikan dan pemasaran seperti Sirim, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) dan Perbadanan Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (Smidec).

Jabar berkata karnival yang bermula dari pukul 10 pagi hingga 10 malam itu juga akan mengadakan 30 demonstrasi sehari sepanjang tempoh karnival itu, yang melibatkan tiga produk utama usahawan iaitu makanan, kraftangan, seramik, ukiran, serta perkhidmatan seperti dandanan diri, urutan dan sebagainya.

Beliau berkata 11 gerai pameran merangkumi jabatan dan agensi di bawah kementerian termasuk Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas), Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), Majlis Amanah Rakyat (MARA), Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) dan Felcra.- BERNAMA

No comments:

Post a Comment