Friday 4 June 2010

Pelajar tajaan MARA ke luar negara dikurangkan

IPOH 3 Jun – Majlis Amanah Rakyat (MARA) akan memberi tumpuan untuk menempatkan pelajar tajaannya di universiti tempatan dan mengurangkan penghantaran ke luar negara mulai tahun depan.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, MARA hanya akan menghantar pelajar ke universiti luar negara yang tersohor seperti Cambridge, Oxford, Harvard, London School of Economics, Massachusetts Institute of Technology (MIT) dan Monach University.

“Dasar baru kita ialah memberikan keutamaan kepada universiti tempatan untuk kurangkan belanja. Kemudahan di sini juga lebih kurang sama dengan universiti di negara-negara Barat.

“Sesetengah universiti di United Kingdom (UK) sebenarnya setanding dengan universiti tempatan. Hendak hantar pelajar ke luar negara belanja banyak dan dengan mengurangkan itu, jumlah pelajar dalam negara dapat dipertingkatkan,” katanya selepas melakukan lawatan kerja ke Kolej Perubatan Diraja Perak (RCMP) Universiti Kuala Lumpur (UniKL) di sini hari ini.

Pada majlis itu, Mohd. Shafie turut menyaksikan majlis Pertukaran Memorandum Perjanjian antara RCMP UniKL dengan Vinayaka Mission University dari India.

Menurut Mohd. Shafie, MARA juga hanya akan menghantar pelajar tajaannya yang melanjutkan pengajian dalam bidang tertentu yang diperlukan Malaysia ke luar negara.

“Sebagai contoh dalam bidang perubatan, kita masih kekurangan pakar patologi, pakar bius dan nutrisi kerana kesedaran menjaga kesihatan di negara ini sedang meningkat.

“Kita juga tidak mahu menghantar pelajar melanjutkan pengajian dalam bidang yang sudah ditaja oleh pihak lain seperti kejuruteraan dan perakaunan yang ditaja oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kita tengok bidang lain yang ada keperluan,” katanya.

Setakat ini, terdapat kira-kira 54,000 pelajar tajaan MARA yang sedang mengikuti pengajian di luar negara manakala di dalam negara pula terdapat lebih kurang 47,000 orang.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, MARA bercadang untuk memberikan hak milik lot-lot kedai kepada peniaga bumiputera yang kini menyewa premis-premis tersebut.

No comments:

Post a Comment