Wednesday 23 June 2010

MRSM Khusus Untuk Anak Tentera Akan Dibina Di Bagan Datoh

KUALA LUMPUR, 22 Jun -- Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) yang khusus untuk anak pegawai dan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan dibina di Bagan Datoh, Perak, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata Majlis Amanah Rakyat (MARA) telah membeli sebidang tanah di Bagan Datoh bagi membina MRSM itu.

Ahmad Zahid berkata beliau telah berbincang dengan pengerusi MARA (Datuk Seri Idris Jusoh) untuk memperinci perkara itu terutama modul yang akan diguna bagi memberikan pendidikan terbaik untuk anak-anak anggota dan pegawai ATM.

"Sistem pendidikan intias iaitu kombinasi antara modul pendidikan akademik, agama dan penghafalan Al-Quran akan digunakan dalam MRSM baru itu nanti bagi melahirkan pelajar yang seimbang antara pendidikan dunia dan akhirat," katanya.

Ahmad Zahid berkata Mara mengaplikasi modul intias itu pada dua MRSM dan tidak nampak sebarang masalah bagi modul itu digunapakai untuk MRSM terbaru itu nanti.

"Kita mahu lahirkan profesional yang boleh menghafal dan memahami al-Quran dan mungkin suatu hari nanti Panglima Angkatan Tentera juga terdiri dari kalangan mereka yang hafal Al-Quran (hafiz)," katanya.

Ahmad Zahid berkata dari pengalamannya mengendalikan sekolah Al-Hafiz membuktikan pelajar yang menghafal Al-Quran lebih fokus dan berjaya dalam bidang akademik.

Terdahulu, beliau menyampaikan Anugerah Kecemerlangan Akademik ATM yang ke-20 untuk anak-anak pegawai dan anggota yang berjaya dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Seramai 662 pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam kedua-dua peperiksaaan itu tahun lepas menerima anugerah dengan kelayakan minima 6A bagi PMR dan 5A bagi SPM.

Ahmad Zahid berkata mulai tahun depan, sumbangan bagi penerima anugerah akan dinaikkan iaitu RM500 kepada RM750 untuk PMR dan RM1,000 kepada RM1500 untuk SPM. -- BERNAMA

No comments:

Post a Comment