Friday 6 August 2010

Kemenangan Kamalanathan sah

KUALA LUMPUR 5 Ogos - ''Saya P. Kamalanathan. Saya adalah MP (Ahli Parlimen) Hulu Selangor.'' Itulah kata-kata yang dilafazkan oleh Kamalanathan, 45, sejurus selepas Mahkamah Pilihan Raya di sini mengisytiharkan beliau telah dipilih secara sah dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor yang berlangsung pada 25 April lalu.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Azahar Mohamed hari ini selepas menolak dengan kos, petisyen pilihan raya yang difailkan oleh calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim, 59.

Dalam petisyen itu, Zaid menuntut perisytiharan bahawa keputusan pilihan raya kecil kawasan itu sebagai batal dan tidak berkesan mengikut Seksyen 32(a) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (EOA) atas dakwaan berlaku perbuatan rasuah dan sogokan yang begitu berleluasa.

Hakim Azahar memutuskan demikian semasa membenarkan bantahan awal Kamalanathan untuk membatalkan petisyen Zaid dengan alasan ia remeh, menyusahkan dan penyalahgunaan proses mahkamah selain gagal mengenal pasti kepada siapa sogokan itu diberi.

Menurut hakim tersebut, petisyen itu ditolak kerana Zaid selaku pempetisyen gagal menyediakan butiran penting yang mencukupi untuk menamakan individu-individu yang kononnya telah dipengaruhi ataupun yang telah mendorong amalan sogokan seperti yang didakwa beliau.

No comments:

Post a Comment