Thursday 26 May 2011

Letak UDA di bawah MARA keputusan PM – Shafie Apdal

KUALA LUMPUR 24 Mei – Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerima dengan ‘tangan terbuka’ cadangan meletakkan UDA Holdings Bhd. (UDA) di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA).

Bagaimanapun Menterinya, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, perkara itu bergantung sepenuhnya kepada keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sama ada mahu mengekalkan UDA sebagai sebuah agensi atau sebaliknya.

“Kita di peringkat kementerian tiada masalah dengan cadangan itu, tetapi semuanya bergantung kepada keputusan Perdana Menteri.

“Namun, yang penting tidak kira sama ada UDA kekal berdiri sendiri atau berada di bawah MARA, agenda membantu bumiputera terutama dalam bidang keusahawanan perlu menjadi keutamaan,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Pegawai MARA Daerah Se-Malaysia 2011, di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai cadangan seorang pensyarah Universiti Sains Malaysia, Dr. Siti Nabiha Abdul Khalid supaya UDA diletakkan di bawah MARA.

Dalam artikel bertajuk ‘Letak UDA di bawah MARA’ yang disiarkan Utusan Malaysia hari ini, menurut Siti Nabiha, ia bagi membolehkan usaha membangunkan masyarakat pedagang dan perindustrian bumiputera dapat diselaraskan dengan lebih sempurna.

Mohd. Shafie berkata, isu sama ada UDA berada di bawah MARA atau tidak, bukan menjadi keutamaan kementerian yang kini lebih memfokus dalam pembangunan bumiputera serta penduduk di luar bandar.

Dalam perkembangan lain, beliau menyeru pegawai MARA daerah supaya kerap turun padang bagi mengenal pasti permasalahan masyarakat terutama anak-anak bumiputera yang memerlukan bantuan pendidikan.
“Kita sudah mengkorporatkan bahagian yang menguruskan proses pinjaman di MARA, oleh itu pegawai Mara di daerah-daerah mempunyai banyak masa untuk turun padang.

“Jangan hanya duduk di kerusi empuk. Jumpa akar umbi dan selesaikan masalah mereka dengan berkesan. Jangan tunggu mereka datang kepada kita kerana kita yang perlu turun padang menyelesaikan apa jua masalah rakyat,” tegas beliau.

No comments:

Post a Comment