Friday 5 February 2010

Ikan air tawar menu MRSM, Kolej Mara

Hidangan lauk sokong dasar galak pengambilan sumber akuakultur di institusi milik kerajaan

HULU SELANGOR 4 Feb: Menu ikan air tawar akan dijadikan sebahagian daripada hidangan di semua 41 Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) serta empat Kolej Mara sebagai sokongan terhadap Dasar Bekalan Ikan Air Tawar Ke Organisasi Kerajaan.

Ketua Pengarah Mara, Datuk Ibrahim Muhamad, berkata dasar itu mensyaratkan ikan air tawar dijadikan sebagai menu di institusi milik kerajaan seperti sekolah berasrama penuh, kolej, pusat latihan, penjara, dan hospital sekurang-kurangnya seminggu sekali. “Kami menyambut baik malah akan menjadikannya sebagai salah satu dasar dalam penawaran tender perkhidmatan membekal, menyedia dan menghidang makanan untuk pelajar di seluruh institusi pengajian di bawah kelolaan kami.

“Kontraktor pembekal juga akan diminta mengutamakan sumber bekalan daripada projek Program Pembangunan Zon Industri Akuakultur (ZIA) dikendalikan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani supaya sumber ikan yang diperoleh oleh kontraktor adalah berkualiti serta selamat untuk dimakan,” katanya selepas majlis Pelancaran Menu Ikan Air Tawar di MRSM Kuala Kubu Bharu, semalam.

Ibrahim berkata, projek perintis bermula dengan MRSM Kuala Kubu Bharu dipilih sebagai institusi pertama akan memperkenalkan menu ikan air tawar seperti ikan keli, tilapia serta patin untuk dijadikan hidangan dan ia akan diperluaskan secara berperingkat. Katanya, banyak manfaat akan diperoleh pengusaha ikan air tawar.

No comments:

Post a Comment